Wintersporters willen helmplicht op de piste
19 februari 2010 - 11:43

Twee derde van de Nederlandse en Belgische wintersporters vinden een helmplicht voor alle leeftijden op de piste een goeze zaak. Dit blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Bizztravel.
64% eens
Wintersportspecialist Bizztravel startte op 29 januari 2010 een online onderzoek naar de mening over de helmplicht. In een tijdsbestek van twee weken reageerden 5.000 wintersporters in Nederland en België op de stelling: “Er moet een helmplicht komen voor wintersporters van alle leeftijden in alle wintersportlanden”. 64 % van de ondervraagden is het eens met deze stelling.
Bevestiging
“De aandacht voor veiligheid op de piste neemt de afgelopen jaren sterk toe”, vertelt Jacco Tas, commercieel directeur van Bizztravel. “Vorig jaar stelde de Oostenrijkse overheid een helmplicht in voor kinderen onder de 15 jaar, maar ook volwassenen dragen steeds vaker een helm. Wij zien de uitkomst van het onderzoek als een duidelijke bevestiging van deze trend”, aldus Tas.
Recente berichten
Laatste reacties
Meld je gratis aan
Reactie(s)
Jackass
8 maart 2010 - 13:09
Wat een onzin allemaal. Als je een helm op wil hebben doe je een helm op, en als je geen helm op wil doe je het niet, maar hoeft iemand anders niet voor jou te bepalen!!
ParkPaul
2 maart 2010 - 9:45
SanderV dat heet voorbeeldfunctie ;).
Als ik kinderen zou hebben zou ik ook een helm dragen puur en alleen voor die kleintjes! Ze kijken tog tegen je op.
SanderV
1 maart 2010 - 11:15
Ik ga met 2 jonge kinderen elk jaar skien, en zij moeten een helm op. Ik draag daardoor ook een helm. In het begin had ik er niets mee, maar nu ik het 3 jaar draag, voelt het net zo gewend als gordels om. Het belangrijkste vind ik dat besparen op veiligheid van jezelf en kinderen geen optie is. In het begin droeg ik mijn helm alleen omdat ik mijn kinderen dit verplichte, echter nu voelt het veiliger en daarbij is het warmer dan zonder helm.
anous
1 maart 2010 - 10:13
En dan heb je nog de volgende situatie: Je zult maar tegen iemand op skien die een helm draagt. Dan weet je zeker dat je nog even hoofdpijn hebt als je er geeneen draagt. Ik heb voel me prettig bij een helm, uiteraard voel ik mij er zekerder door. Maar beschik over een prima techniek, dus redt mij wel wanneer ik iets harder ga.
Kor@
28 februari 2010 - 21:17
Zelf net terug van skivakantie; voor mijn gevoel zijn er veel mensen met helmpjes die niet goed opletten op de piste, misschien omdat ze minder horen en daardoor denken dat ze alleen op de piste zijn. Helm = OKE, maar wel om je heen blijven kijken ook al hoor je niemand, Helmplicht = niet OKE Ook heb ik van een aantal helmdragers gehoord dat ze zich met de helm veiliger voelen en daardoor meer durven. Ik hoop altijd maar dat ze dan niet ineens overmoedig worden want je ziet genoeg leipos de pisten afstuiven die m.i. te hard gaan voor hun techniek.
iemand met helm
27 februari 2010 - 17:48
ik vind dat wel iedereen helmen moet ik heb er zelf ook een als ik van met snowboarden heb ik teminste geen koppijn
er kan ook een ongeluk gebeuren en dan ben je zeker blij dat je een helm op had
Why-Not
25 februari 2010 - 18:27
Ik ga jaren op wintersport, en als ik dan zie wat er met een helm van de piste komt kom ik toch niet verder dan +/- 15% di wel met uitzondering van de kinderklassen, ik vind ook dat het geen verpichting moet komen / zijn laat het dan terug komen in de verzekering premie, kan ieder voorzich kiezen.
ParkPaul
25 februari 2010 - 13:22
Aan Pro
Ik ga de hele winter Behalfe de vakanties!.
Ik hou van snelheid en stunten (denk aan tussen bomen, Het park, schansen bouwen op poedervelden enz enz)
Dat kan allemaal niet verantwoord in de vakantie daar is het dan gewoon TE druk voor! En dus niet verandwoord.
Maar ik zal er extra opletten maar echt heel veel helmen zie je niet (Ze zijn er wel degelijk!) Misschien moet ik er een keer op gaan letten ;).
Lex
23 februari 2010 - 16:19
Als ik de kop goed lees mag je volgens het voorstel off piste dus nog wel zonder helm skin. Gelukkig maar! ;-)
pro
23 februari 2010 - 14:31
jullie gaan zeker alleen met voorjaarsvakantie wanneer allemaal nederlanders ook op wintersport zijn want dan is er ong 20% procent die een helm draagt. buiten die vakantie draagt bijna iedereen een helm
ParkPaul
23 februari 2010 - 10:01
Welk gebied heb jij dat dan gezien?.
In L2a/Mayrhofen en Slden viel het gigantisch mee kwa helmdragen.
Misschien zometeen in Val Thorens wat meer?...
Vincent
22 februari 2010 - 15:28
Als je goed om je heen kijkt zie je het aantal helmdragers alleen maar toenemen. Ik heb me in Oostenrijk (begin feb.) verbaasd over de hoeveelheid mensen met een helm. Zeker 50/50, zo niet meer...
Heb sinds dit jaar een helm en het bevalt me uitstekend!
ParkPaul
22 februari 2010 - 13:34
Ik vind dat er dingen zijn die je zelf moet weten!
En als 2/3 voor is waarom draagt minder dan 10% op de piste zelf een helm?...
Op het park is het eerder 50/50
Achja ik hoor het wel :).
Francis
22 februari 2010 - 9:29
In mijn nu bijna 30-jarige skiervaring heb ik mensen al vanalles zien voorhebben. Ik heb (gelukkig bij anderen) al bijna alles zien breken, ik heb zelfs al iemand een hartaanval weten krijgen. Ik heb echter nog nooit iemand met een hoofdletsel geweten. Ik stel mij dan ook vragen bij de helmplicht.
Kees
21 februari 2010 - 17:44
Ik ben VOOR eigen verantwoording en TEGEN verplichten. Al die lieden die willen uitmaken wat voor iemand anders noodzakelijk is. Laten die eerst maar eens stoppen met roken, sportief bezig zijn, minder drinken, gezonder eten en een minder stressvol bestaan leiden. Dan praten we verder.
Er zijn teveel mensen met een stalinistisch karakter, vreselijke vent was dat trouwens.
Taimeu
21 februari 2010 - 14:31
Ik ski nu twee jaar met helm en het bevalt mij ook zeer goed. Wanneer je niet bezuinigt is een helm minder warm dan een muts. Ook hoor ik alles prima. Die argumenten kunnen dus meteen van tafel worden geveegd.
Feit blijft dat een ieder zelf mag bepalen wat hij/zij wil dragen op de piste en daarom moet je niemand gaan veroordelen in de keuzes die men maakt.
Jason
21 februari 2010 - 13:24
Ik ben niet tegen het verplichten van een helm maar nadat ik twee jaar geleden een auto-ongeluk gehad heb is het voor mij niet mogelijk om een helm te dragen. Door deze regeling zou ik niet meer kunnen gaan skien en dat zou ik erg vervelend vinden
verplichten? natuulijk
21 februari 2010 - 12:21
Als ik op de site de reactie s lees bij verschillende onderwerpen is het net als bij auto rijden, iedereen vindt zichzelf de beste chauffeur!
Daarnaast is het belachelijk om te roepen dat je harder zou gaan skieen omdat je minder kwetsbaar bent!! ga je ook harder lopen als je kniebeschermers om hebt dan?
Mijn ouders skieen nu ruim 30 jaar en ik 20 jaar meestal 2x per seizoen, HO.. ik ga niet roepen dat ik een goeie chauffeur ben. maar je mag spreken van enige skie ervaring.
Wij hebben dit jaar ook voor gekozen om te gaan skieen met een helm. het heeft helemaal niks te maken met de ervaring die jezelf heb, iedereen kan tegen je aan skieen. doorgaans is een breuk beter te genezen dan hoofdletsel. En met die gedachte was de keus snel gemaakt.
Maar bij alles wat nieuw is en verplicht wordt gesteld heb je tegenstanders, en dat moet ook zo zijn.
Misschien een beetje voor de hand liggende tip, maar koop zoals Maarten ook zei, een helm die echt lekker zit. mijn helm koste 180euro maar dit zit echt lekker op je hoofd, met ventilatie die je kan regelen! vind dat maar eens op een muts.
Frank
21 februari 2010 - 10:26
een helm verplichting is prima en heeft niets met het vergallen van een vakantie te maken. je vakantie is pas verpest als je er wat aan over houdt. ook al kun je zelf nog zo goed skieen, als een ander bovenop op jou klapt ( zelf meegemaakt) raken in 9 van de 10 gevallen de hoofden elkaar. de helmen van tegenwoordig merk je amper. soms moet je ook voor een ander worden beschermd. Het is net als auto rijden, niet alleen voor jezelf uitkijken maar ook voor een ander
xan
20 februari 2010 - 21:37
Ik ben voor het dragen van helmen tijdens dagen dat de pistes hard / ijzig zijn, maar ik ben absoluut tegen een verplichting. Gaan ze straks ook zwemvesten verplichtstellen op het strand?
Krism
20 februari 2010 - 16:48
Als ik met mijn kinderen ga skien , draag ik een helm omdat ik dat moreel verplicht ben. Mijn kinderen moeten sowieso een helm op hebben en als goede ouder geef je het voorbeeld.
Dan ga ik een weekje skien met 4 kameraden en onze kinderen blijven thuis. Je zou denken, de helm af! Niets van! Wij 5 mannen hebben thuis allen kinderen en willen heelhuids, met zo min mogelijk risico op kwetsuren, thuis geraken.
Conclusie: De pot op ! Euh op je hoofd natuurlijk!
IQ
20 februari 2010 - 9:38
Als je denkt dat je goed kunt skien en daardoor ongelukken maakt kun je nog steeds niet goed skien! Je kunt pas goed skien als je je eigen grens kent en geen andere skiers in gevaar brengt met je eigen capriolen. Ik ben het er wel mee eens dat mensen die denken dat ze kunnen skien gevaarlijk zijn. Die komt omdat mensen niet nadenken voordat ze wat doen. Ik bescherm me op alle mogelijke manieren voor deze lui, onder meer door een helm te dragen en buiten de schoolvakanties naar de Alpen te trekken.
Wat Onzin!!!!
20 februari 2010 - 0:06
Nog grotere onzin is, dat mensen die minder kunnen skin, de ongelukken maken. Meestal vind ik dat de mensen die denken dat ze goed zijn, te overmoedig worden op de piste. En als een dwaas over de piste stuiven. Dus gewoon voor iedereen kan de helm voor goede veiligheid zorgen. En ja, dat het erg warm kan zijn op je hoofd, dat kan soms als naar ervaren worden.Maar wat is nu belangrijker.
Onzin
19 februari 2010 - 19:11
Ik vind het echt onzin om mensen te gaan verplichten een helm te gaan dragen terwijl ze op vakantie zijn of leuke dingen aan het doen zijn. Ook zie je vaak dat alleen de mensen die amper kunnen skien de ongrlukken maken. Verder vind ik dat helmen niet fijn zijn en dat ze lelijk zijn.
Groet van de tegenstander
Maarten
19 februari 2010 - 18:09
De klacht dat je een warm hoofd van een helm krijgt wordt vaker gebruikt als negatief punt van een helm. Ik zelf ski sinds drie jaar met een helm. Ik heb een hekel aan dingen op mijn hoofd vanwege de warmte en ik ben hierdoor twee jaar(in tientallen winkels in binnen en buitenland) op zoek geweest naar een goed zittende helm met goede ventilatie. Ik heb nu een goede helm en kan de ventilatie gewoon met een schuifje regelen. Ideaal dus. Ik hoor op snelheid dankzei mijn helm alleen maar beter omdat de wind niet meer in mijn oren suist.
Voor mij was de snelheid trouwens wel een reden om een helm te kopen. Niet om harder te gaan maar wel omdat je tijdens het skin als je snelheid maakt om een heuveltje op te komen zo maar een snelheid van 60 km per uur te pakken hebt. Kortom: Wat mij betreft zou die verplichting alleen maar beter zijn.
Jan
19 februari 2010 - 17:28
Een agent houdt een motorrijder aan zonder helm. De agent vraagt waarom de motorrijder een onverantwoordelijk risico neemt door geen helm te dragen. Antwoordt die motorrijder: nee meneer het is juist andersom: met een helm op rijd ik veel onveiliger want dan is mijn gevoel voor veiligheid erg hoog. En daar komt nog bij dat ik minder hoor met een helm op. En het is ook best warm op mijn hoofd, snapt u.
IQ
19 februari 2010 - 16:31
Alleen mensen met een laag IQ zullen harder gaan skien omdat ze een helm ophebben. Ik vind dat zo n dom excuus. Ik ga harder omdat ik een helm op heb dat slaat toch nergens op, je gaat harder omdat je goed kunt skien en kun je niet goed skien kan je wel harder gaan maar breek je net zoveel als zonder helm. De helm beschermd aleen het hoofd extra.
Erik
19 februari 2010 - 15:27
Alhoewel een helm nuttig is bij een ongeval, verhoogt deze ook het gevoel van veiligheid, waardoor nog harder wordt geskied en geboard. Als je jezelf kwetsbaar voelt, kijk je ook beter uit. Bijkomend nadeel, je hoort minder en het is ook behoorlijk warm op je hoofd.
Denk dat het voor kinderen een goede zaak is.
snappie
19 februari 2010 - 14:26
ik vind dat niet slim om een helm plicht in te voeren. ikheb een keer met een helm geskiet en meteen wat gebroken, omdat je een helm op heb denk je dat alles kan en ga je nog ruiger tekeer. is het over tien jaar net rugby.


